maandag, januari 22, 2007

De zwarte zee




Vanmorgen toch maar uit Istanbul vertrokken. Na de slechte ervaring in het verkeer daar, heb ik de ferry naar de aziatische kant genomen, voor 2 lira (1euro) kom je gelijk aan de snelweg uit, en zo heb ik nog mooie foto's kunnen maken.

Hier begint mijn reis door Turkije pas echt.Een korte dagetappe naar de zwarte zee en na 250 km stoppen in Eregli. Ik had me deze kust wel iets mooier voorgesteld, de staat van de weg en de huizen doen me aan Roemenie en Bulgarije denken. Vooral het wegdek is totaal onvoorspelbaar, 5 km enkelbaan met grint en dan 6 rijvakken nieuwe asfalt, alles is mogelijk. Het asfalt is zoals ın Spanje, pek met rivierkeien, en dus superglad, bij de eerste bocht dat ik wat dieper probeerde te gaan, slipte gelijk het achterwiel weg, voorzichtig zijn dus.Ook aan de Turkse rijkunsten is het moeilijk wennen, als je even vertraagt wordt je gelijk claxoneerend aan de kant gedrumd, elke vrije meter wordt benut. Ik vraag me af of ze hun rijbewijs gewoon krijgen of wel degelijk proeven moeten afleggen.


Im Eregli zijn maar 3 hotels dus veel keus had ik niet.De prijs is 15 euro, dus daar kan je je al iets bij voorstellen, gelukkig ben ik hier morgen weg naar Safranbolu en Sinop.